Gecertificeerde vakmannen

24 uur per dag bereikbaar

Altijd in de buurt

Veelgestelde vragen

  • Wat gebeurt er na mijn bestelling?

    Na de geplaatste bestelling zal er spoedig contact opgenomen worden voor het maken van een afspraak. Wij proberen je hiermee ook direct te informeren over de levertijd. Ventius beschikt over een magazijn met een ruime voorraad aan producten en de kans is daarom nihil dat er een lange levertijd vastzit aan het door jouw bestelde product. Wij versturen de factuur pas na het uitvoeren van de werkzaamheden en nooit vooraf. Ook heeft u de mogelijkheid om bij ons te pinnen.

  • Wanneer moet ik betalen?

    Wij versturen de factuur pas na het uitvoeren van de werkzaamheden en nooit vooraf. Ook heeft u de mogelijkheid om bij ons te pinnen.

  • Wat zit er allemaal bij de vervangingsprijs inbegrepen?

    In principe alles. De kosten van de installatie, de monteur, de akoestische flexibele slang, aansluitmateriaal, inregelen van de box, aanmelden van het systeem en zelfs het demonteren en meenemen van de oude unit. Bij ons kan je zorgeloos genieten, want alles wordt door ons geregeld.

  • Is het mogelijk de bestelde producten te ruilen of retourneren?

    Na de installatie van het door jou bestelde product is het niet meer mogelijk om het product te ruilen of retourneren. Als je bij ons een product via de website bestelt, betaal je niet direct. Het is daarom wél mogelijk om vóór de installatie een product te ruilen of retourneren. Wij adviseren je om zo snel mogelijk contact met ons op te nemen hierover.

  • Wat zijn de betaalmogelijkheden?

    Bij ons is het mogelijk om te pinnen en via bankoverschrijving te betalen.

  • Kan ik korting krijgen?

    Ja, als er tien mensen in de straat of buurt meedoen. Dit geldt in een straal tot 500 meter van jouw huis. Als je na de aanschaf en installatie mensen in jouw omgeving naar ons toestuurt, ontvang je een cadeaukaart.

  • Hoe vervang ik de batterij van mijn afstandsbediening?

    De batterij kun je vervangen door een nieuwe te bestellen op de volgende webpagina’s:

  • Kan ik zelf reinigen?

    Tot op zekere hoogte is het mogelijk om jouw WTW-systeem of mechanische ventilatie zelf te reinigen. Alle onderdelen die in het zicht zijn, kun je in principe zelf schoonmaken. Zo kan je onder andere de ventielen grotendeels reinigen. Een ventilatiesysteem is erg complex en reinigen zonder de benodigde kennis en juiste schoonmaak apparatuur is niet verantwoord. Je kan het dus deels zelf doen, maar het wordt aangeraden een onderhoudsbeurt te laten uitvoeren door een expert zoals Ventius.

  • Moet ik de kanalen reinigen?

    Ja, dat is erg belangrijk. Om de werking van het WTW-systeem of mechanische ventilatiesysteem op het vereiste niveau te houden is periodiek onderhoud (om de vier jaar) aan te bevelen. Luchtkanalen transporteren een grote hoeveelheid vervuilde lucht. Deze lucht zit vol met onder andere stofdeeltjes die zich gaan afzetten tegen de wanden van de kanalen. Hoe dikker de laag, hoe minder effectief het systeem kan werken. Ventius reinigt alle kanalen voor jou door middel van borstelreiniging. Je kan bij ons terecht voor een eenmalige reiniging en voor een onderhoudscontract.

  • Hoe vaak moet ik reinigen?

    Reinigen valt bij Ventius onder een onderhoudsbeurt. Bij een woonhuisventilator is het belangrijk om iedere twee jaar onderhoud uit te voeren. Bij een WTW-installatie adviseren wij dit zelfs ieder jaar te doen. Ventius verzorgt tiptop onderhoudsbeurten.

  • Wanneer moet ik mijn WTW filters vervangen?

    Het is eigenlijk vrij simpel om dit te zien. Een nieuw filter ziet er schoon en wit uit en een oud filter is vies en zwart. Ook de filters kunnen worden vervangen door Ventius. Hier geldt hetzelfde als bij de kanalen: het is essentieel om periodiek onderhoud uit te voeren om de levensduur van jouw systeem te garanderen. Bekijk de staat van jouw filters minimaal eens per 3 maanden. Filters kunnen sneller vies worden als er bijvoorbeeld veel pollen in de lucht zitten in jouw omgeving of als je langs een drukke autoweg woont.

  • Wanneer moet ik onderhoud laten uitvoeren?

    Bij mechanische ventilatie is het belangrijk om iedere 2 jaar onderhoud uit te voeren. Bij een WTW installatie adviseren wij dit zelfs ieder jaar te doen. Ventius verzorgt tiptop onderhoudsbeurten. Kijk voor meer informatie bij onderhoud.

  • Wat is het verschil tussen een kleine en grote onderhoudsbeurt?

    Wij bieden twee soorten onderhoudsbeurten aan van jouw mechanische ventilatie of WTW-unit installatie: groot en klein. De kleine beurt houdt in dat wij de afzuigcapaciteit meten, het systeem en de ventielen reinigen, afstellen en advies geven over het ventilatiesysteem. Bij de grote beurt voeren we naast alle genoemde punten hiervoor ook nog een andere taak uit: reinigen van alle ventilatiekanalen.

  • Kan ik mijn onderhoudsbeurt annuleren?

    Ja, dat kan. Tot 48 uur van tevoren kan je de onderhoudsbeurt kosteloos annuleren en bij ons een nieuwe afspraak maken.

  • Wanneer moet ik mijn ventilatie vervangen?

    Is jouw ventilatiesysteem al ouder dan tien jaar? Dan is het geen gek idee om deze te laten vervangen. Je kan een hoop geld besparen door jouw oude ventilatiesysteem te laten vervangen. Een nieuwe ventilatie box is onder andere energiezuiniger, heeft een verbetering in de capaciteit en is gezonder voor het binnenklimaat in jouw woning.

  • Wanneer moet ik mijn ventilatie vervangen?

    Is jouw ventilatiesysteem al ouder dan tien jaar? Dan is het geen gek idee om deze te laten vervangen. Je kan een hoop geld besparen door jouw oude ventilatiesysteem te laten vervangen. Een nieuwe ventilatie box is onder andere energiezuiniger, heeft een verbetering in de capaciteit en is gezonder voor het binnenklimaat in jouw woning.

  • Wat is de levensduur van een ventilatiesysteem?

    De levensduur van ventilatiesystemen ligt rond de 10 tot 15 jaar. Hierbij is het uiterst belangrijk dat je periodiek onderhoud uitvoert om dit te verwerkelijken.

  • Hoe worden mijn kanalen gereinigd?

    Ventius reinigt alle kanalen door middel van borstelreiniging. Je kan bij ons terecht voor een eenmalige reiniging. Wij maken gebruik van een systeem met roterende borstels die gemonteerd zijn aan een grote slang. Hiermee zorgen wij ervoor dat al het vuil in de ventilatiekanalen en de wanden ervan loskomt en verdwijnt. Voor meer informatie over onderhoud kan je een kijkje nemen op onze pagina over onderhoud.

  • Wat gebeurt er met mijn oude unit?

    De oude unit kan kosteloos worden meegenomen door onze monteur. Je mag hem natuurlijk ook zelf houden en/of weggooien als je dat liever hebt. De keuze ligt volledig bij jou.

  • Hoe lang duurt het vervangen?

    Ventius maakt een afspraak met jou om het oude ventilatiesysteem voor het nieuwe ventilatiesysteem te vervangen. Wij kunnen geen exact tijd aangeven, maar wij streven ernaar de klus binnen een halve dag uit te voeren.

  • Hoe lang moet ik wachten op mijn nieuwe ventilatie-unit?

    De tijd dat je moet wachten op jouw bestelde woonhuisventilator verschilt per product. De beschikbaarheid van ieder product is anders. Na de geplaatste bestelling zal er spoedig contact opgenomen worden voor het maken van een afspraak. Wij proberen je hiermee ook direct te informeren over de levertijd. Ventius beschikt over een magazijn met een ruime voorraad aan producten en de kans is daarom nihil dat er een lange levertijd vastzit aan het door jouw bestelde product. Wij versturen de factuur pas na het uitvoeren van de werkzaamheden en nooit vooraf. Ook heeft u de mogelijkheid om bij ons te pinnen.

  • Wat is het verschil tussen een perilex-en eurostekker?

    Het verschil is gemakkelijk te herkennen aan de vorm van de stekker. Zodra je de Perilex stekker uit het stopcontact haalt, zie je dat deze er anders uitziet dan een normale Euro stekker. Een Perilex stekker heeft vijf pootjes, terwijl de Euro stekker er maar twee heeft. Daarnaast is een Perilex stekker geschikt voor een vaste drie-standenschakelaar.

  • Kan ik mijn installatie afspraak annuleren?

    Ja, dat kan. Tot 48 uur van tevoren kan je de installatie kosteloos annuleren en bij ons een nieuwe afspraak maken binnen 48 uur.

  • Worden er niet thuis tarieven gehanteerd?

    Nee, in eerste instantie worden er geen niet-thuis tarieven gehanteerd. Mocht het vaker voorkomen dat we je niet thuis aantreffen. Dan kan het zijn dat we deze tarieven gaan hanteren.

  • Waar moet ik opletten als de monteur langskomt?

    Het is voor ons prettig als bepaalde details van tevoren bekend zijn. Een voorbeeld hiervan is de bereikbaarheid van jouw woning. Is jouw woning niet gemakkelijk te bereiken met een auto of bevindt de woning zich op de vijfde etage? Dan is dat handig voor ons om vooraf te weten. Geef dit daarom ook direct door voordat de afspraak is gemaakt. Ook dient de ruimte voor de ventilatie-unit gangbaar gemaakt te worden, zodat onze servicemonteur hier geen hinder aan ervaart tijdens zijn werkzaamheden.

  • Wat is het verschil tussen een MV en WTW?

    Er zijn twee soorten ventilatieboxen: Een WarmteTerugWin-unit (WTW) en woonhuisventilator. Tegenwoordig beschikt iedere nieuwbouw woning over een ventilatiesysteem, omdat het simpelweg verplicht is. Vervuilde lucht verlaat via de ventilatiekanalen de ruimte en verse buitenlucht stroomt de woning binnen. WTW-systemen zijn een stuk geavanceerder dan mechanische ventilatie en wordt vooral in moderne woningen toegepast. Het heeft als doel om te ventileren én de in de ruimte aanwezige warmte te behouden. Dit leidt tot een verlaging van de energiekosten.

  • Hoe kan ik Ventius bereiken?

    Je kan ons telefonisch bereiken via het telefoonnummer 088 – 4009 750 of mailen naar info@ventius.nl.

  • Waar kan ik terecht voor hulp bij het uitzoeken van een woonhuisventilator?

    Voor meer informatie omtrent de luchtkwaliteit in jouw omgeving, kan je contact opnemen met onze adviseurs: 088 – 4009 750 of je kunt mailen naar info@ventius.nl.

  • Waar kan ik terecht met mijn klacht?

    Wij zijn Randstedelijk actief en onze klantenservice staat tijdens kantoordagen klaar om te helpen. We beseffen ons terdege dat we bij het uitvoeren van onderhouden te gast zijn en handelen daar ook naar. We werken zorgvuldig, geduldig en netjes. Daar kan je van op aan! Onze monteurs beschikken over een jarenlange ervaring en worden periodiek getraind om voorop te blijven lopen in ventilatie- en filtertechniek. We beschikken over alle vereisten certificeringen (VCA). Helaas toch een klacht? Je kan bellen naar 088 – 4009 750 of e-mailen naar info@ventius.nl.

  • Waar kan ik terecht voor garantie?

    Voor garantie kan je terecht bij ons, mits het product door ons is geïnstalleerd. Wij zullen je helpen om je woonhuisventilator zo snel mogelijk weer in orde te maken.

  • Waar kan ik garantie op krijgen?

    Je krijgt bij ons vanzelfsprekend garantie van één jaar op de montage en een fabrieksgarantie van standaard 2 jaar op onze woonhuisventilatoren, afhankelijk van het merk en type van de ventilatie welke geïnstalleerd is en mits de installatie periodiek wordt onderhouden. Mocht jouw ventilatie stuk zijn, wordt het product natuurlijk kosteloos vergoed, maar je betaalt wel het arbeidsloon van de monteur die het product komt maken en/of vervangen.

  • Wat kan ik van Ventius verwachten?

    Wij zijn Randstedelijk actief en onze klantenservice staat tijdens kantoordagen klaar om te helpen. Wij zorgen voor een snelle en flexibele service, goede installaties en zorgeloze onderhoudsbeurten. We beseffen ons terdege dat we bij het uitvoeren van onderhouden te gast zijn en handelen daar ook naar. We werken zorgvuldig, geduldig en netjes. Daar kan je van op aan! Onze monteurs beschikken over een jarenlange ervaring en worden periodiek getraind om voorop te blijven lopen in ventilatietechniek. We beschikken over alle vereisten certificeringen (VCA).

  • Waar komen de ventilatoren vandaan?

    Ventius werkt samen met een aantal goede en betrouwbare merken waar wij al jaren bekend mee zijn. We hebben daarom het volste vertrouwen dat wij aan jou een geschikt product verkopen. Wij werken samen met: Orcon, Duco, Brink, Itho, Buva en Zehnder. Hierover lees je meer op onze pagina woonhuisventilatoren.

  • Wat is het verschil tussen een wissel of gelijkstroom ventilator?

    De huidige geproduceerde woonhuisventilator is standaard voorzien van een gelijkstroom ventilator. Deze ventilator maakt van wisselspanning gelijkstroom en dit zorgt ervoor dat de ventilator minder energie verbruikt. Dit scheelt tot wel 80% op het verbruik met een “oude” wisselstoom ventilator.

  • Welke merken woonhuisventilatoren bieden jullie aan?

    Wij installeren voornamelijk de volgende merken: Itho, Zehnder, Duco, en Orcon ventilatiesystemen. Indien gewenst kunnen wij, na overleg, ook andere A-merken aanbieden.

  • Welke merken Warmte Terugwin units bieden jullie aan?

    Wij installeren voornamelijk de volgende merken: Itho, Zehnder, Duco, Brink en Orcon Warmte Terugwin Units. Indien gewenst kunnen wij, na overleg, ook andere A-merken aanbieden.

  • Ik ben op naar een woonhuisventilator voor thuis. Ben ik dan bij jullie aan het juiste adres?

    Jazeker! Gericht op comfort en een perfect binnenklimaat, installeren wij alleen duurzame ventilatorsystemen en werken wij uitsluitend met gecertificeerde installatie monteurs. Hierdoor kunnen wij garanderen dat jij een efficiënte, duurzame, comfortabele en goed werkende woonhuisventilator hebt.

  • Ik wil graag een woonhuisventilator aanschaffen. Hoe ziet jullie werkwijze eruit?

    Nadat wij jouw aanvraag hebben ontvangen via het contact formulier, zullen we een passende offerte aanbieden. Nadat je akkoord hebt gegeven op de offerte, maken we een afspraak om het ventilatiesysteem te komen installeren.

  • Zijn jullie ventilatoren energiezuinig?

    Een ventilatiesysteem werkt op elektriciteit. Kijk voor het energieverbruik van het ventilatiesysteem naar het energielabel. Deze reiken vanaf G t/m A++. Dit betekent dat G erg belastend voor het milieu is en A++ belast het milieu minimaal. Met het zicht op duurzaamheid bieden wij voornamelijk A++ producten aan.

  • Wat zijn de voordelen van een WarmteTerugWin-unit (WTW)?

    Bekijk het artikel over de voordelen van een WarmteTerugWin-unit op onze website.

  • Waar je op moet letten bij het aanschaffen van een ventilatie box?

    Bekijk het artikel over de aandachtspunten bij het aanschaffen van een ventilatie box.

  • Waarom is goede ventilatie zo belangrijk?

    Bekijk het artikel over waarom goede ventilatie zo belangrijk is.

  • Ik ben op zoek naar een ventilatiesysteem voor een bedrijfsruimte. Biedt Ventius deze ventilatiesystemen ook aan?

    Ja. Bij Ventius zijn ook ventilatiesystemen verkrijgbaar voor een bedrijfsruimte. Neem telefonisch contact voor meer informatie.

  • Ik heb een probleem met mijn ventilatiesysteem, hoe kan ik een afspraak maken?

    Via ons contactformulier op de website kun je een bericht achterlaten. We zullen vervolgens spoedig met jou contact opnemen om een afspraak te maken.

  • Worden er niet thuis tarieven gehanteerd?

    Ja, als wij jou niet aantreffen op de afgesproken dag en tijd. En wordt er binnen 48 uur van de gemaakte afspraak afgezegd, dan wordt er € 47,50 in rekening gebracht.

  • Ik wil mijn afspraak wijzigen, hoe kan ik deze wijzigen?

    Neem telefonisch contact op met onze klantenservice onder telefoonnummer 088 – 4009 750 of stuur een e-mail naar info@ventius.nl.

  • Is het mogelijk de bestelde woonhuisventilator te ruilen of te retourneren nadat de installatie heeft plaatsgevonden?

    Nee. Na de installatie van het door jou  bestelde ventilatiesysteem is het niet meer mogelijk om deze te ruilen of te retourneren.

  • De ventilator staat op het dak, waarom moeten jullie toch in mijn woning zijn?

    Nadat wij onderhoud of vervangingswerkzaamheden hebben uitgevoerd, regelen wij altijd het ventilatiesysteem en luchtkanalen in. De luchtkanalen en de ventielen bevinden zich in jouw woning.

  • Wat houdt het inregelen van de ventilatie in?

    Inregelen houdt in dat wij zorgen voor een juiste luchtbalans in de woning. Dit betekent dat wij iedere ruimte volgens bouwbesluit instellen. Het inregelen wordt uitgevoerd na installatie en/of onderhoud met een flowmeter.

  • Welke werkzaamheden worden uitgevoerd tijdens het onderhoud?

    De werkzaamheden verschillen per situatie. Tijdens het onderhoud zorgt Ventius ervoor dat het ventilatiesysteem weer optimaal werkt!

  • Er gaan binnen kort in mijn woning werkzaamheden plaats vinden, wat houden deze in?

    Je ontvangt van ons een brief waarin de werkzaamheden staan omschreven die we zullen uitvoeren tijdens ons bezoek. Dit is enkel met een VVE. Bij particulieren leggen wij dit telefonisch of per mail uit.

  • Waar (in welke ruimtes) moet de monteur bij kunnen?

    In de ruimte waar het ventilatiesysteem zich bevindt en alle ruimtes waar het systeem via een ventiel afzuigt.

  • Wat is de levensduur van een ventilatiesysteem en wanneer is deze aan vervanging toe?

    De levensduur van een ventilatiesysteem is gemiddeld tussen de 10 en 15 jaar. Hierbij is het uiterst belangrijk dat je jaarlijks onderhoud laat uitvoeren om dit te verwerkelijken. Wij adviseren je om het ventilatiesysteem tussen de 10 en 15 jaar te vervangen.